Ahad, 17 Mei 2009

Syukur Alhamdulillah




Rasanya hari nih ,..kalau ada satu perkataan yang aku nak sebut selalu...bende nih la...syukur alhamdulillah... hari nih jugak hari yang paling gembira dalam hidup aku untuk tahun nih, sebelum nih pernah gak aku rasa gembira...tapi tak sama macam hari nih......alhamdulillah...alhamdulillah..alhamdulillah...apsal aku rasa happy sangat?..sebelum nih aku memang tak luahkan dan kongsikan dalam blog aku nih , sebab aku rasa down ,sedih , risau ,dan macam2 lagi perasaan bercampur baur....aku pendamkan aje...yang tau pun hubby aku,mak aku , & kakak aku...tempat selalu aku bergossip ,bergaduh , memaki hamun org (kalu aku bengang ngan sesape ) bergelak ketawa , berkongsi citer ,apa2 jelah..ngan akak aku nih le....boleh kata setiap hari mesti ada je bende yang nak aku brok..brek..brok..brek kan ngan dia...kalau aku tak sempat tipon dia...mesti dia tipon aku...kira lepas mak aku , org yang paling rapat ngan aku , akak aku le...aku sebnonye ada 2 org akak ,tapi akak sulung aku tuh dok jauh n jarang2 le dapat balik umah mak n jumpa ngan adik beradik lain , so hubungan aku ngan dia cam jauh sikitla...tak serapat mcm ngan mak aku n akak aku tuh .Hubby aku pung dah paham & masak sgt ,kalau aku bergayut kat tipon mesti tak sah kalau tak lebih satu jam...dia dah tak payah tanya aku berborak ngan sape...kalau tak ngan mak aku,mesti ngan akak aku....

Sebenarnya masa usia kandungan aku 5 bulan lagi doktor dah cakap, kedudukan dia songsang...tapi masa baru2 tuh aku tak rasa risau sangat , sebab kebiasaannya baby nih pusing2 kat dalam perut ibu...jadi aku pikir positif je la...tapi untuk bulan2 seterusnya tiap kali aku dtg check up , kedudukan baby masih macam tuh tak berubah...masih songsang..( kepala atas n punggung bawah) perasaan aku masih risau...tapi ...aku masih percaya yang baby akan berubah jugak kedudukannya....sampailah ke bulan yang ke 8,aku check up ngan doktor pakar, (Dr.Habibah) PUSRAWI , dan doktor nih jugakla yang akan handle aku masa bersalin nanti....dia sendiri check n scan baby dalam perut aku ,then dia cakap baby aku songsang...pastu dia cakap kalau still macam nih jugak untuk check up seterusnya, ada kemungkinan besar kena lahirkan baby secara ceasearean.

Masa Dr.Bibah kasitau tuh aku buat muka bodo je...tapi dalam hati tuhan je yang tau , mata aku pun dah berkaca sikit..tapi aku kena tahan ,takut hubby aku nampak aku sedih...aku buat2 macam takde apa je...memula tuh aku ingat aku kuat ,nak pendam bende nih sensorang tanpa perlu kongsi beban kerisauan aku nih ngan hubby aku....tapi rupanya tak ,malam tuh jugak lepas aku tidokan anak2 aku ,...n aku pandang muka anak2 aku satu persatu....tetiba je...air mata aku jatuh macam hujan...rasa mcm lega giler pung ada...cuba bayangkan air mata yang ditahan sejak pagi akhirnya jatuh jugak...sedih , sume ada...terngiang-ngiang kat telinga aku apa yang Dr.ckp (kalau still tak berubah kedudukan baby, maybe kena bedah)...aku risaukan anak2 aku...yelah kalau aku bersalin normal..at least dapat jugak aku uruskan keperluan diorang sesikit...,tapi kalau aku bersalin bedah ?...maunya 2-3 minggu aku terbaring je sebab nak bagi luka akibat dari bedah tuh sembuh dan kering dulu, baru boleh bebas sikit nak bergerak , lagipun kesian la kat hubby aku, mesti dia la org yang akan paling penat masa tuh...mana nak jaga keperluan aku n baby dalam pantang , mana nak layan bebudak 2 org nih lagi...sebab untuk kali nih aku pilih nak berpantang sendiri...kalau boleh nak belajar berdikari ,tak nak susahkan mak aku lagi...

Hubby aku pujuk aku , n suruh aku fikirkan yang baik2 je...dalam masa yang sama banyakkan berdoa n mohon perlindungan dari Allah agar dipermudahkan.Dia ckp tak payah nak fikir pasal dia n anak2 insya allah sume tuh ok...apa yang penting aku kena terus jaga kesihatan dan pastikan baby dalam perut aku nih selamat sampai waktu melahirkan .Dia ckp maybe anak dalam perut aku nih nak suruh aku dekat dengan tuhan , lebih selalu memohon dan berdoa pada Allah , sebab tuh kedudukan dia macam tuh...aku rasa kalau sume ok ,aku pun akan lebih kurang je,berdoa dan memohon pada DIA yang satu....bila jadi macam nih aku rasa insaf ,aku kenang balik ada ke aku buat salah ngan sesapa , ada tak aku sakitkan hati mak aku ,mak mertua aku atau org yang paling dekat kat hati aku...hubby aku sendiri?...sume tuh buat aku nilai balik diri aku...malam tuh lepas aku puas kuarkan air mata aku ,...aku tido...kalau boleh esok aku dah tak nak nangis n fikir lagi bende nih, aku nak fikirkan yang baik2 je.

Esoknya , aku telefon mak kat kampung ,aku bagitau dia pasal kedudukan baby,memula tuh dia risau sesangat ,tapi lepas tuh dia byk bagi nasihat n kata2 semangat kat aku...dia ckp tak baik risau2 sgt masa mengandung, kalau boleh fikirkan yang baik2 aje...aku rasa tenang n lega dengar suara mak. Akhirnya aku dah tak pikir dah bende tuh...aku redha...kalau memang Allah dah tentukan memang anak yang aku kandungkan nih nak keluar secara bedah,..aku terima...aku bukak internet & tgk experience2 ibu2 lain yang lahirkan anak secara pembedahan , untuk buat persediaan kat diri aku sendiri...aku rasa tenang...yang penting aku dan baby aku selamat.

Pagi tadi , masa bangun tido,aku rasa sakit sangat kat bahagian bawah perut, rasa berat , nak berjalan pun rasa macam kena bongkok2 sikit..sebab rasa sakit...aku tgk hubby aku tgh siap2 lepas mandi nak pakai baju pergi opis..aku ckp ngan dia boleh tak gi lambat sket...aku nak dia temankan aku ke klinik ,nak tau jugak apa pasal aku rasa sakit sangat kat bawah perut nih...sakit sangat ke?..kata dia?..aku pung tak tau nak explain camne....pastu dia ckp ok..lepas hantar AMIR gi sekolah kita gi klinik ...aku angguk2 je.Jam dah tunjukkan pukul 10.00 pagi aku dah sampai kat Klinik Keluarga Greenwood Gombak...tak lama tunggu terus jumpa Doktor Noraini , satu2nye Dr perbidanan kat klinik tuh , aku kasitau dia yang aku sakit kat bahagian bawah perut n aku kasitau dia jugak yang kedudukan baby aku nih songsang.Dia angguk2 je sambil meneliti laporan rekod Antenatal aku...hmmm maybe sakit nih sebab baby dah pusing kot...aku pandang je Dr. tuh, dlm hati aku dok AMINkan aje apa yang dia ckp tadi...dia suruh aku baring & terus scan baby aku , dia senyum, tgk...baby dah pusing...kepala dah kat bawah...masa Dr.tuh kasitau n aku tgk sendiri ngan mata kepala aku....time2 tuh jugak rasa mcm nak buat sujud syukur...Alhamdulillah...kataku perlahan sambil pandang muka hubby aku...aku nampak dia pun senyum ...maybe doa dia dan aku Allah kabulkan....
Dr.cakap lepas nih dah tak payah risau2 lagi dah...jaga kesihatan je..insya allah sumenye ok...Alhamdulillah..tuh jela yang aku asyik ucapkan hari nih...Terima Kasih Allah sebab kabulkan doa aku...semoga lepas nih sumenye ok....AMIN...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan