Rabu, 15 Julai 2009

Saat aku melahirkan Ammar...

Alhamdulillah akhirnya aku ada masa jugak nak jengah kat blog aku a.k.a diari aku le jugak untuk menaip pengalaman aku lahirkan anak ketiga aku yang sekarang nih dah berusia 24 hari , kiranya aku punye pantang masih ada 20 hari lagi...Ya Allah lamanya aku rasa nak habiskan 44 hari nih tapi tak tau pulak nak mulakan macam mana cerita aku nih , yelah dah 24 hari dari tarikh aku melahirkan so..tak tau nak start cerita macam mana..hmmm takpela ... aku try citer gakla...hmm aku lahirkan anak ke-3 aku tuh pada 23 Jun 09,seingat aku masa aku lahirkan anak aku tuh hari Selasa ,

Seminggu sebelum tuh 15 jun , aku dah pergi check up , Dr Bibah dah kasitau yang bukaan rahim aku masa tuh dah 2cm, pastu dia kata memandangkan aku sihat walafiat ,dia kasi aku balik umah dulu , bila sakit baru datang hospital , aku n hubby pung balik umah ler dalam masa yang sama dok tunggu contraction datang...tapi yang pelik aku memang tak rasa sakit apa pung, cuma perasaan gelabah je yang lebih, malam tuh jangan cakaple mata aku tak boleh pejam langsung ntah apa2 ntah yang aku dok pikir...kekunun saat aku nak melahirkan dah dekat le sangat ...tapi sampai esok pagi tak rasa contraction pung...hubby aku lak..dia tgk aku sihat je...terus dia ckp kat aku "abg gi kerje jelah hari nih...kalo sakit call, nanti abg balik" relax je hubby aku ckp cenggitu...dalam hati..tak risau ke hubby aku nih?...takpelah...aku pung angguk2 jelah lepas hubby aku ckp camtuh...tapi tuh la setiap anak tuh berbeza-beza cara bersalinnya..yang kali nih perasaan gelabah aku mmg di tahap maksimum giler...padahal tak rasa sakit...tapi maybe perasaan gelabah + tak sabar + takut + perasaan ntah hape2 maka aku pung call le hubby aku , aku suruh dia balik then bwk gi sepital , aku ckp ada rasa sakit...apalagi hubby aku pung balik ler..aku tgk cepat dia dah sampai umah...aku rasa kalo aku call ambulans pung belom tentu ambulans tuh bleh sampai cepat camtuh...( sian hubby aku )

dipendekkan citer aku jumpa Dr bibah , dan keputusannya ....bukaan takde perubahan langsung still 2cm , pastu Dr suggest gi wat CTG (menatang nih bleh detect contraction n kadar denyutan jantung baby) aku pung dengan perasaan semangat kekunun dah nak melahirkan le nih...gi le wat CTG tuh..sekali result dia.. Dr ckp langsung takde contraction kalo ada pung setakat yang manja2 jerkkk bukan contraction sebenar untuk melahirkan. Dr. terus kasi appointment date lain utk jumpa dia, dia kasi waktu lagi seminggu .Dia suruh aku jumpa dia 22 Jun . WAAAAAA...malunye..padahal seblom aku gi sepital tadi aku dah tipon mak aku kat kampung mintak maap ujung rambut sampai ujung kaki mintak halal makan minum bagai...yang hubby aku lak ,dah call mama dia...malunyerrr....aku belum nak bersalin lagi lerrr.....arghhh..malu + sedih sebnonye...dan sebelum aku kuar umah aku sempat bagitau anak sulung aku..."nanti ibu balik ibu bawak baby"...dan yang paling tak tahan hubby aku ckp dia dah say good bye kat setence member2 kat opis ( kunun2 nak cuti panjang sbb aku bersalin)......

argghh terus aku wat keputusan pas nih dah tak yah nak pikir pasal contraction ke apa ke hatta jangan sebut perkataan Hospital pung ngan aku....aku decide nak tunggu je 26 jun itule due date sebenar aku ikut kiraan Dr.so seminggu selepas kejadian tuh aku lalui hidup aku macam biasa je ngan 2 org anak aku...yang pelik mmg takde rasa hape langsung,cuma aku asyik nak buang air besar je..boleh kata sehari 3 kali aku dok masuk tandas.mak mertua n bapak mertua aku lak jenis yang mmg concern gile2..dorang ckp kalo still tak rasa sakit induce je lerr...itu lebih selamat dari memandai-mandai sendiri jerk...sebab berdasarkan pengalaman bersalin aku seblom nih sumenye awal 2 @ 3 minggu...yang ini aku pung tak tau apsal...relax jerk aku rasa...then aku n hubby wat keputusan kalo 22 jun nih pung tak rasa sakit hape...warded je larrr...kira dlm erti kata lain menyerah diri jerk kat sepital untuk diinduce...

22 Jun 2009
Hari yang ditunggu-tunggu tuh pung tiba aku mmg sihat walafiat adanya..aku dah siap nak gi sepital sebab appointment kul 10.00 pagi, tapi tetiba dapat call dari Hospital beritahu yang Dr Bibah takde waktu pagi , so aku punye appointment diubah ke petang.jam tepat tunjuk kul 1.00 petang,aku n hubby dah sedia nak gi sepital.yang lebih bersedia dah tentulah aku, sebab aku lah yang akan lalui semua proses untuk bersalin tuh. Bila sampai jerk kat sepital Dr.Bibah ckp bukaan dah 3cm .Masya allah minggu lepas 2cm ,minggu nih baru 3cm?..adooo lambatnye...camne lak nak tunggu sampai ke 8 or 10cm camni?...arghhhh

Dr.suggest suruh warded jelah...then tunggu mana tau ada contraction lepas nih,tapi dlm hati aku rasa mmg takde contraction lerrr...aku yakin giler mmg sure kena induce le kali nih...mmg betul pun aku masuk labour room kira-kira pukul 5.00 petang , lepas aku selesai solat asar, terus nurse pasangkan aku alat CTG tuh utk periksa baby dlm pewot aku...tapi keputusannya lebih teruk dari minggu lepas, langsung takde sebarang contraction pung yang mesin tuh dapat detect. Dr bibah datang kat aku terus ckp memandangkan aku langsung takde contraction so dia akan bantu untuk cepatkan rasa sakit tuh...caranya ialah....pecahkan air ketuban & masukkan air (pasang drip) ...aku angguk jer...time tuh , apa yang ada dlm kotak pikiran aku,nak lahirkan baby jerkkk..yang lain belakang kiraaaa. hmm lepas proses pecah air ketuban n masukkan air tuh...aku dah start rasa contraction tapi di tahap permulaan...masa tuh jam dah tunjuk kul 8.00 malam ,aku masih menunggu....dari kul 8.00 ke pukul 9.00 dan sampailah ke 10.00 malam masih takde tanda2 aku nak bersalin lagi....lamanya...penat...air selusoh pulak dari sebotol penuh dah tinggal setengah jerkk aku dok minum , biler la nak bersalin nih, lamanya aku kat labour room ,bayanglah dari 5.00 petang sampailah ke 10.00 malam masih tak bersalin lagi , tapi takpe.. untuk keluarkan satu nyawa dalam perut aku nih aku kena sabar...kul 11.00 rasa sakit dah mula kuat dan sakit tuh dtg dah makin kerap...sampailah jam tunjuk pukul 3.00 pagi.. sakit dah mula rasa yang teramatle sangat..sampai aku mintak hubby aku panggil Dr. untuk kasi epidural ...tak tertanggung rasanya sakit aku waktu tuh...Ya Allah patutle besar dosenye kalau melawan cakap ibu.... insaf aku time tuh...

Hubby aku terus panggil nurse ckp sakit aku dah tak tertahan tahan dah ,nurse tuh check dia cakap bukaan rahim sekarang dah 8cm...oooo tak sempat nak amik epidural dah....nak bersalin sgt dah nih...terus nurse tuh call Dr.Bibah yang sememangnye standby kat hospital...bila Dr bibah sampai jerk...dipendekkan citer sekali lagi ...aku terus push...aku tak amik masa lama..lebih kurang 20 minit jerk kot aku dah dapat dengar suara baby aku untuk kali pertama....Alhamdulillah...Aku bersyukur panjang waktu tuh , walaupun nih anak ke-3 aku , tapi gembira dan excitednye sama jerk ....
syukur aku sume dah selamat...maka tanggal 23 jun 2009 aku dah jadik ibu kepada 3 orang anak...tuh le serba ringkas citer aku saat2 aku lahirkan Ammar,ringkas,ringkas pung phewww... jenuh gak le jari jemari aku dok menaip kat pc nih...tapi takpe...aku happy..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan