Selasa, 8 September 2009

Bulan Ramadhan = Bulan Maghfirah....

hari nih jer dah 19 ramadhan...rasa kejap sesangat...pejam celik pejam celik..dah hari ke-19,cepatnye masa berlalu...kengkadang ada sesekali aku muhasabah diri,apa yang aku dah isi dalam bulan mulia nih...tau2 dah 19 hari,semalam aku gi terawikh,hubby kasi aku chance pergi surau sementara dia dok umah tgkkan anak2, memang la ada bibik,tapi nak tinggalkan 3 org anak aku nih sumer kat dia...aku rasa dia belum mampu, jadik terpaksala aku or hubby kalo nak gi surau wat solat terawikh kena gi gilir2...hari nih hubby sok2 aku plak...

surau kat sini tahun nih wat 21 rakaat,tahun2 sebelum wat 8 rakaat jerr...tahun nih maybe nak galakkan penduduk taman aku nih dapat bonus lebey kot...yelah bulan mulia kan...tapi kalo aku selalunye aku wat 8 rakaat jerr..biasanya kalo wat 8 rakaat akan selesai dlm pukul 9.45 mcm tuh...sebab surau aku nih setiap hari lepas 4 rakaat solat tarawikh...akan rehat sekejap dengar tazkirah dari ustaz jemputan ,tazkirah pung x panjang dlm 15 minit gitu jee..pastu sambung le solat tarawikh balik...aku suka sangat style mcm tuh...kiranya selain dapat pahala solat tarawikh dapat gak bagi telinga dengar nasihat2 yang baik dan menginsafkan...

semalam tajuk tazkirah ustaz tuh,bulan ramadhan=bulan maghfirah...maghfirah tuh haper??? dulu aku pung tak tau...lepas dengar tazkirah semalam baru tau means pengampunan...dalam bulan nih kita digalakkan untuk banyak beramal dan berdoa, sebab ustaz tuh kata setiap detik dalam bulan ramadhan adalah amat berharga dan bernilai...sumer pahala Allah dok gandakan......secara jujurnyaaa...aku insaf dengan apa yg keluar dari mulut ustaz tuh...cuma aku rasa rugi sesangat , dah hari ke-19 baru aku nak terhegeh-hegeh bukak kitab solat2 sunat..untuk aku belajar dan aku cuba buat..dia ckp solat sunat nih bukan dibuat pada masa lapang ,dan bila teringat ,tapi ...solat sunat nih sebenarnya adalah penampal pada solat2 fardhu kita yang kadang2 kita wat tak sempurna ,betul jugak,...aku terpikir dalam sehari ada lima waktu...tapi yakin ke dlm 5 waktu tuh sumer kita wat dengan sempurna ?????....lebih2 lagi aku sekarang dah ada baby solat pung wat mcm robot,sumer nak cepat..lebih sedih baca fatihah jerr...isk,isk,isk...aku terus teringat kat bait2 lirik lagu raihan SESUNGGUHNYA...

ku cuba...menghulurkan...sebuah hadiah kepadaMu...
tapi..mungkin kerana isinya...tidak sempurna...tiada seri...
ku cuba...menyiramnya...agar tumbuh dan berbunga...
tapi ...mungkin kerana airnya tidak sesegar telaga kauthar....

isk,isk...sedih naper aku tak sedar selama nih....byk lalai , leka, lagha ,pastu dok sibuk isi masa lapang dengar lagu raya,ish..ish..ishh..huduh sunguhhh......nape la aku cenggini???? wah syahdunye catatan blog aku kali nih, penuh keinsafan dan penyesalan ....tapi aku yakin Insya Allah...selagi kita ada niat untuk berubah...pintu2 Allah akan sentiasa terbuka....dan aku akan sentiasa berdoa dan berharap agar segala amal dan perbuatan baik aku dalam bulan Ramadhan nih adalah amal dan kebaikan yang paling ikhlas kepadaNYA....AMIN...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan